Šteta u okolišu
Prema definiciji iz Zakona o zaštiti okoliša (»Narodne novine« broj 80/2013) Šteta u okolišu je šteta koja je nanesena: zaštićenim biljnim i/ili životinjskim vrstama i njihovim staništima te krajobraznim strukturama, vodama, moru, zemljištu, tlu i zemljinoj kamenoj kori.
Uredbom o načinu utvrđivanja šteta u okolišu (»Narodne novine«, broj 139/2008) koja je na snazi do donošenja nove uredbe i to u onim dijelovima u kojima nije u suprotnosti s navedenim Zakonom, uređuju se djelatnosti koje se smatraju opasnima za okoliš i/ili život i zdravlje ljudi, mjerila prema kojima se procjenjuju i utvrđuju štete u okolišu i prijeteća opasnost od štete, smjernice za odabir mjera za otklanjanje i sprječavanje šteta u okolišu te metode određivanja troškova vezanih za utvrđivanje i otklanjanje šteta u okolišu i prijeteće opasnosti od štete.
Pravilnikom o mjerama otklanjanja šteta u okolišu i sanacijskim programima (»Narodne novine«, broj 145/2008) koji je također na snazi do donošenja novog pravilnika i to u onim dijelovima u kojima nije u suprotnosti s navedenim Zakonom, propisuju se mjere otklanjanja šteta u okolišu i prijetećih opasnosti od štete, vrste, obuhvat i metodologija izrade sanacijskih programa, način izdavanja suglasnosti na sanacijski program te druga pitanja s tim u svezi.
Zakonom o zaštiti okoliša u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena je Direktiva 2004/35/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 21. travnja 2004. o odgovornosti za okoliš u pogledu sprječavanja i otklanjanja štete na okolišu (SL L 143, 30.4.2004., u daljnjem tekstu: ELD direktiva - ENG, ENG - pročišćeni tekst).
Osnovne informacije
Djelatnosti koje se smatraju opasnima za okoliš i/ili život i zdravlje ljudi
Djelatnosti opasne po okoliš i/ili život i zdravlje ljudi smatraju se opasnima zbog načina na koji se njima upravlja, proizvodi ili zbog tvari ili sredstava koja se u njima koriste. Pod opasnim djelatnostima podrazumijevaju se:
- Energetika
- Proizvodnja i prerada metala
- Industrija minerala
- Kemijska industrija
- Gospodarenje otpadom, prekogranični prijevoz otpada i gospodarenje otpadom iz istraživanja i eksploatacije mineralnih sirovina
- Proizvodnja pulpe od drveta ili drugih vlaknastih materijala
- Proizvodnja papira ili kartona
- Prethodna obrada (postupci kao što su pranje, bijeljenje, merceriziranje) ili bojenje tekstilnih vlakana ili tekstila, zaštita drveta i proizvoda od drveta kemikalijama
- Štavljenje kože
- Klaonice, kafilerije
- Intenzivan uzgoj peradi ili svinja
- Površinska obrada tvari, predmeta ili proizvoda u kojima se koriste organska otapala
- Proizvodnja ugljika (tvrdo pečenog ugljena) ili elektrografita postupkom spaljivanja ili grafitizacije.
- Hvatanje CO2 iz struje otpadnih plinova iz postrojenja obuhvaćenih u smislu skladištenja u geološkim strukturama
- Ispuštanje u površinske vode i podzemne vode
- Utiskivanje onečišćavala u površinske ili podzemne vode
- Zahvaćanje i akumuliranje vode
- Proizvodnja, korištenje, prerada, punjenje, ispuštanje u okoliš i prijevoz opasnih tvari sukladno uredbi kojom se uređuje sprječavanje velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, kemikalija sukladno Zakonu o kemikalijama i provedbenim propisima tog Zakona, sredstava za zaštitu bilja sukladno propisima kojima se uređuje zaštita bilja, biocidnih proizvoda sukladno propisima kojima se uređuje stavljanje na tržište biocidnih proizvoda
- Prijevoz cestom, željeznicom, unutarnjim vodenim putovima, morem, produktovodima ili zrakom opasnih ili onečišćujućih tvari sukladno propisima o prijevozu opasnih tvari
- Stavljanje na tržište genetski modificiranih organizama sukladno propisima o stavljanju na tržište genetski modificiranih organizama
- Ispuštanje u okoliš i prijevoz genetski modificiranih organizama
Djelatnosti na koje se ne primjenjuju zakonske odredbe za štete u okolišu su:
- Nuklearne opasnosti
- Aktivnosti čija je glavna svrha državna obrana
- Oružani sukobi, građanski rat ili pobune
- Izvanredne, neizbježive i nezadržive prirodne pojave
Odgovornost za štetu u okolišu
Područje ugroženog okoliša s obzirom na opasnost od šteta radi opasnih djelatnosti, može na prijedlog Ministarstva utvrditi Vlada odlukom. Nakon što se na temelju praćenja stanja utvrdi kakvoću okoliša u području ugroženog okoliša, po provedenim mjerama kojima se osigurava očuvanje kakvoće okoliša, Vlada može odlukom utvrditi da područje ili pojedini dijelovi područja ugroženog okoliša više nisu ugroženi. Na području ugroženog okoliša Vlada može posebnom odlukom utvrditi obveze koje su strože od propisanih graničnih vrijednosti emisija, ako poboljšanje stanja u okolišu nije moguće ostvariti drugim mjerama.
Onaj tko obavlja opasnu djelatnost (u daljnjem tekstu operater) odgovara za štetu u okolišu i/ili prijeteću opasnost od štete, osim ako dokaže da opasna djelatnost nije bila uzrok štete u okolišu odnosno prijeteće opasnosti. Operater odgovara za štetu u okolišu i/ili prijeteću opasnost od štete i u slučaju kada obavlja djelatnost koja se ne smatra opasnom djelatnošću, a u obavljanju te djelatnosti ne otklanja opasnosti i ne sprječava nastanak štete u okolišu. Također, za štetu u okolišu i/ili prijeteću opasnost od štete odgovoran je operater koji je nezakonitim ili nepravilnim djelovanjem omogućio onečišćavanje okoliša, odnosno prijeteću opasnost od štete.
Ako više operatera zajedno obavljaju opasne djelatnosti ili djelatnosti koje se ne smatraju opasnim a nanesu štetu okolišu odgovornost za štetu u okolišu i prijeteću opasnost od štete snose solidarno. Za štetu u okolišu i prijeteću opasnost od štete, kada se radi o postrojenjima čiji je rad prestao, odgovornost snosi operater koji je posljednji obavljao djelatnost u postrojenju. Isto tako operater odgovara za prouzročenu štetu u okolišu ili za prijeteću opasnost uzrokovanu difuznim onečišćenjem ako je moguće utvrditi uzročnu vezu između prouzročene štete i djelatnosti pojedinog operatera.
Operater nije odgovoran za štetu u okolišu ako dokaže da je šteta nastala:
- kao posljedica prirodne pojave nepredvidivog i neizbježnog obilježja,
- kao posljedica ratnog stanja ili drugog oružanog neprijateljstva,
- djelovanjem treće osobe iako su poduzete primjerene mjere sigurnosti,
- iz pridržavanja obvezne naredbe ili upute koja je potekla od javne vlasti, izuzev naredbe ili upute dane nakon emisije ili iznenadnog događaja prouzročenog vlastitom djelatnošću operatera.
Mjere otklanjanja šteta u okolišu i prijetećih opasnosti od šteta
Mjera otklanjanja štete u okolišu i prijeteće opasnosti od štete je određena aktivnost i postupak, koje je potrebno provesti radi otklanjanja štete u okolišu i radi otklanjanja prijeteće opasnosti od nastanka štete, koje su nastale prilikom iznenadnog događaja, djelovanjem prirodnih pojava ili kao posljedica obavljanja opasnih odnosno drugih djelatnosti uključujući i pojedine aktivnosti za vrijeme obavljanja djelatnosti. Mjere otklanjanja štete u okolišu i prijeteće opasnosti od štete mogu biti:
- Žurne mjere – koje se izriču u slučajevima otklanjanja iznenadne prijeteće opasnosti od štete i prilikom iznenadnog događaja a radi žurnog otklanjanja nastalih te širenja i umnožavanja mogućih štetnih posljedica za ljudsko zdravlje i okoliš, kao i radi sprječavanja nastanka daljnjih opasnosti i domino efekta nakon nastale štete u okolišu. Žurne mjere izriču se pisanom naredbom, a ostale mjere određuju se elaboratom ili sanacijskim programom kada je to propisano Zakonom. Žurne mjere, ovisno o prijetećoj opasnosti i nastaloj šteti u okolišu te vezano za pojedinu sastavnicu okoliša i/ili opterećenje, prema nadležnosti propisanoj posebnim propisima, izriče ministar odnosno drugi čelnik središnjeg tijela državne uprave. Žurnim mjerama otklanjanja šteta u okolišu određuje se koje mjere sprječavanja treba primijeniti a osobito:
- način postupanja prilikom dekontaminacije područja onečišćenog odnosno ugroženog nastalom štetom u okolišu,
- postupci i aktivnosti kojima se otklanja prijeteća opasnost odnosno sprječava štetno djelovanje na zdravlje ljudi i domino efekt nakon nastale štete u okolišu, odnosno daljnja onečišćenja okoliša uslijed širenja posljedica nastale štete u okolišu,
- način žurnog uklanjanja ostataka postrojenja i građevina,
- neposredni izvršitelji aktivnosti kada izvršitelji aktivnosti kojima se žurne mjere provode nisu određeni posebnim planskim dokumentom, ili posebnim propisom odnosno aktom,
- obveza i nositelja izrade elaborata odnosno sanacijskog programa i rokovi s tim u svezi, ukoliko ta obveza nije propisana u konkretnom slučaju posebnim propisom. - Ostale mjere određuju se u svrhu otklanjanja utvrđene prijeteće opasnosti od nastanka štete, obavljanjem opasnih djelatnosti, obavljanjem djelatnosti kojima se prouzroče štete u okolišu i/ili na zaštićenim vrstama ili prirodnim staništima, a koje djelatnosti nisu utvrđene opasnima i djelovanjem prirodnih pojava (poplava, potres i sl.). Ostalim mjerama otklanjanja šteta u okolišu određuje se koje mjere otklanjanja treba primijeniti a osobito: način postupanja prilikom ublažavanja posljedica kontaminacije odnosno onečišćenja okoliša nakon nastale štete, postupci i aktivnosti (svako djelovanje i kombinirano djelovanje) kojima se otklanja odnosno sprječava štetno djelovanje na zdravlje ljudi te se otklanjaju daljnja onečišćenja okoliša uslijed širenja posljedica nastale štete u okolišu, ponovno uspostavlja, sanira ili zamjenjuje oštećeno prirodno dobro i/ili oštećena funkcija sastavnice okoliša odnosno prirodnog dobra u cilju osiguravanja istovrijedne alternative za ta dobra i/ili funkcije, način trajnog uklanjanja ostataka postrojenja i građevina, neposredni izvršitelji aktivnosti kada izvršitelji aktivnosti kojima se mjere trebaju provesti nisu određeni posebnim planskim dokumentom, ili posebnim propisom odnosno aktom, u bitnom, hodogram radnji i rokovi za izvršenje pojedine mjere.
O poduzetim mjerama otklanjanja štete u okolišu, informacijom o bitnom, nadležno tijelo javne vlasti informira javnost sukladno Zakonu i uredbi kojom se uređuje informiranje javnosti i zainteresirane javnosti u pitanjima zaštite okoliša odnosno sukladno posebnom propisu kojim se uređuje zaštita pojedine sastavnice okoliša te zaštita od opterećenja.
Metode određivanja troškova vezanih za štete u okolišu
Nadležna vlast ima pravo povesti postupak za naplatu troškova protiv operatera ili, ako je primjereno, treće strane koja je uzrokovala štetu ili neposrednu opasnost od štete u vezi s bilo kojim poduzetim mjerama za otklanjanje štete u roku pet godina od dana kada su te mjere provedene ili je utvrđen odgovorni operater ili treća strana.
Operater podmiruje sve troškove u vezi s poduzimanjem mjera za uklanjanje prijeteće opasnosti od štete, odnosno saniranje štete u okolišu. Od operatera se ne će tražiti da snosi trošak mjera za sprječavanje ili otklanjanje štete ako može dokazati da je šteta u okolišu ili njezina neposredna opasnost: uzrokovana od treće strane i da je do nje došlo unatoč primjerenim sigurnosnim mjerama ili je šteta proizašla iz pridržavanja naredbe ili upute koju su izdale vlasti, s time da ta naredba ili uputa nije uslijedila nakon emisije ili slučaja prouzročenih upravo aktivnostima gospodarstvenika. Ukoliko se utvrdi da je operater odgovoran za štetu u okolišu i/ili prijeteću opasnost od štete, tada je sukladno postavljenom zahtjevu za naknadu troškova i sanacije štete obvezan nadoknaditi: troškove procjene štete, troškove utvrđivanja mjera za sanaciju okoliša u postupku izrade i odobravanja sanacijskog programa, troškove povrata okoliša u stanje prije nastanka štete ako je takav povrat moguć, odnosno troškove sanacije posljedica štete u okolišu, troškove kompenzacijskih mjera, troškove provedbe mjera otklanjanja prijeteće opasnosti od šteta, troškove provedbe mjera za sprječavanje ili ublažavanje štete u okolišu, troškove nadzora provedbe mjera, sve druge nepredviđene troškove nastale uslijed provedbe mjera otklanjanja štete. Vrijednost naknade treba biti približna ekonomskoj i ekološkoj vrijednosti uništenog dobra. Ako se vrijednost ne može utvrditi prikladnim ekonomskim metodama, nadležni sud će utvrditi visinu naknade uzimajući u obzir potrebne troškove sanacije, rizik koji djelatnost znači za okoliš, stupanj odgovornosti i korist stečenu nanošenjem štete u okolišu.
Operater koji je obvezan provesti sanacijski program, obvezan je i nakon provedbe sanacijskih mjera osigurati praćenje stanja okoliša, odnosno učinka sanacije na stanje okoliša i za to osigurati financijska sredstva. Kada se provedba sanacijskog programa financira iz sredstava državnog proračuna, praćenje stanja okoliša i učinka sanacijskih mjera osigurava Ministarstvo. Kada se provedba sanacijskog programa financira iz sredstava proračuna županije, odnosno Grada Zagreba praćenje stanja okoliša nakon provedbe sanacijskog programa i učinak sanacijskih mjera osigurava izvršno tijelo županije, odnosno izvršno tijelo Grada Zagreba. Kada se provedba sanacijskog programa financira iz sredstava proračuna velikog grada, grada, odnosno općine, praćenje stanja okoliša nakon provedbe sanacijskog programa i učinak sanacijskih mjera osiguravaju izvršna tijela tih jedinica lokalne samouprave.
Operater je obvezan osiguranjem kod osiguravatelja u skladu sa zakonom ili na drugi primjeren način sukladno zakonu osigurati raspoloživa sredstva za naknadu možebitne štete nanesene okolišu odnosno za otklanjanje prijeteće opasnosti od štete. U slučaju onečišćavanja okoliša, ako nije moguće utvrditi onečišćivača, sredstva za otklanjanje posljedica onečišćenja osiguravaju se iz proračuna jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave i iz državnog proračuna.
Troškovi za utvrđivanje i otklanjanje šteta u okolišu i prijeteće opasnosti od štete obvezno se utvrđuju određivanjem ekonomskih vrijednosti okoliša. Ove se vrijednosti mogu utvrđivati i pojedinačno s obzirom na pojedine sastavnice okoliša. Uobičajena podjela sadrži tri osnovne skupine metoda ekonomskog vrednovanja okoliša. Prva od njih povezana je s mogućnosti određivanja vrijednosti dijelova okoliša kao tržišnih vrijednosti (TV) i često se primjenjuje na slučajeve u kojima je moguće utvrditi odnos između utjecaja i odgovora (štete) u okolišu koji se može jednostavno tržišno izraziti. Primjena tih metoda česta je i moguća u području gospodarenja otpadom, kroz različite, tržišno utemeljene cijene postupanja i obrade otpada ili sanacije oštećenog okoliša, kada je izvjesno da se postupcima sanacije mogu potpuno povratiti sve funkcije oštećenog okoliša.
Druga skupina ekonomskog vrednovanja su metode otkrivanja ili metode utvrđivanja tržišno indiciranih vrijednosti – eng. revealed preferences (RP), koje povezuje određeno tržišno vrednovanje s dijelovima okoliša koji inače nemaju svoju tržišnu vrijednost, najčešće preko indirektnih upotrebnih vrijednosti okoliša koje se odgovarajuće mogu izraziti.
Najčešće korištene metode su metode izjavljenih vrijednosti – eng. stated preference tehniques (STP), koje se temelje na upitnicima i anketama. Najpoznatije među njima su: spremnost na plaćanje – eng. willinges to pay (WTP) i spremnost prihvaćanja kompenzacije – eng. willigness to accept conpensation (WTA), koje se zajedno mogu označavati kao WTP(A). Te se metode određivanja vrijednosti okoliša temelje na voljnosti plaćanja u različitim situacijama, koje su većinom hipotetske.
Metode prijenosa vrijednosti iz drugih država (BT) mogu se primijeniti na sve propisane metode (TV, RP, STP) za slične ili iste troškove (štete), kada one nisu određene u Republici Hrvatskoj.
Popis osoba koje se mogu imenovati za članove stručnog povjerenstva u postupku izdavanja suglasnosti za sanacijski program
Kontakt informacije
UPRAVA ZA PROCJENU UTJECAJA NA OKOLIŠ I ODRŽIVO GOSPODARENJE OTPADOM
Radnička cesta 80, 10 000 Zagreb
Tel: 01/ 3717-125
Faks: 01/ 3717-122
E-pošta: okolis.puo@mzoip.hr
Sektor za procjenu utjecaja na okoliš i industrijsko onečišćenje
Tel: 01/ 3717-125
Faks: 01/ 3717-135
Služba za okolišnu dozvolu i rizična postrojenja
Tel: 01/ 3717-125
Faks: 01/ 3717-135
Odjel za rizična postrojenja i štete u okolišu
Tel: 01/ 3717-125
Faks: 01/ 3717-135
Smjernice, poveznice
Zahtjevi za izdavanje suglasnosti na sanacijske programe
Sanacijski program tvorničkog kruga bivše tvornice ferolegura Dugi Rat, Općina Dugi Rat
- 27.01.2016. - SUGLASNOST Ministarstva na sanacijski program od 25. studenog 2015. godine
- Sanacijski program
- Sanacijski program - Knjiga grafičkih priloga
- 11.12.2014. - ZAKLJUČAK Ministarstva od 5. prosinca 2014. godine o pozivu za dopunom Sanacijskog programa
- 12.11.2014. - INFORMACIJA o postupku izdavanja suglasnosti
- Sanacijski program
Izdane suglasnosti na sanacijske programe
- 18.01.2017. - Sanacijski program sanacije klizišta Sveta Kata-Matoški na lokalnoj cesti Hrašće-Lukinić Brdo, područje Grada Velike Gorice [PDF 401.73 kB]
- 18.01.2017. - Sanacijski program klizišta Knin-Plavno na županijskoj cesti 6034, Šibensko-kninska [PDF 400.09 kB]
- 30.12.2016. - Sanacijski program benzinske postaje INA Varaždin Breg [PDF 440.74 kB]
- 30.12.2016. - Sanacijski program benzinske postaje INA Županja [PDF 1.38 MB]
- 30.12.2016. - Sanacijski program benzinske postaje INA Vrbovec [PDF 1.37 MB]
- 30.08.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Đureki', Jertovec, na nerazvrstanoj cesti na području Općine Konjščina [PDF 1.43 MB]
- 30.08.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta između Ulice Anke Horvat i Ulice dr. Jurja Žerjavića na nerazvrstanoj cesti na području Grada Zlatara [PDF 419.81 kB]
- 30.08.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta na nerazvrstanoj cesti na području Općine Hum na Sutli [PDF 409.01 kB]
- 12.07.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta na županijskoj cesti ŽC 4214 u zoni vodotoka Rešetarica, Brodsko-posavska županija [PDF 1.39 MB]
- 19.05.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta Trški vrh na nerazvrstanoj cesti na području Grada Krapine [PDF 416.18 kB]
- 19.05.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta Glumpaki na nerazvrstanoj cesti na području Općine Bedekovčina [PDF 416.25 kB]
- 18.04.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta na dijelu ceste u ulici Retec u naselju Vrbnik na otoku Krku [PDF 416.01 kB]
- 15.04.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta Grdun I na županijskoj cesti ŽC 3144 (dionica Tomašnica - Jaškovo) [PDF 418.41 kB]
- 12.02.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta Vid 1, naselje Draganovec, Grad Koprivnica [PDF 292.48 kB]
- 12.02.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta Vid 2, naselje Draganovec, Grad Koprivnica [PDF 290.01 kB]
- 27.01.2016. - Sanacijski program tvorničkog kruga bivše tvornice ferolegura Dugi Rat, Općina Dugi Rat [PDF 1.75 MB]
- 21.01.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta na županijskoj cesti ŽC 3055 u naselju Plešivica, Zagrebačka županija [PDF 322.9 kB]
- 21.01.2016. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Jezerine' na županijskoj cesti ŽC 3297, Zagrebačka županija [PDF 322.83 kB]
- 28.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Stojavnice', Grad Ozalj [PDF 265.53 kB]
- 28.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Završje Belečko' na županijskoj cesti ŽC 2169 u naselju Završje Belečko, Grad Zlatar [PDF 284.64 kB]
- 28.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Zorkovac Vivodinski' na nerazvrstanoj cesti 101, Zorkovac Vivodinski, Grad Ozalj [PDF 286.93 kB]
- 28.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta 'Zorkovac' na nerazvrstanoj cesti 286, Zorkovac (Lijevi), Grad Ozalj [PDF 287.04 kB]
- 07.12.2015. - Sanacijski program 'Bazeni crvenog mulja i lužine bivše tvornice glinice u Jasenicama' [PDF 1.44 MB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta na lokalnoj cesti u naselju Ciglenica Zagorska, Općina Sveti Križ Začretje [PDF 414.54 kB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta u naselju Drašković na ŽC2207, Varaždinska županija [PDF 409.27 kB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Trnovščak Brezovački na LC20080 na području Općine Štrigova [PDF 424.69 kB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Biškupovec 1 i 2 na području Grada Ivanca [PDF 407 kB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Korenički na nerazvrstanoj cesti na području Općine Bednja [PDF 412.98 kB]
- 03.12.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Brački na nerazvrstanoj cesti na području Općine Bednja [PDF 412.36 kB]
- 26.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta uz nerazvrstanu cestu u naselju Završje Začretsko, Općina Sveti Križ Začretje [PDF 425.54 kB]
- 24.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Monterići 1 na nerazvrstanoj cesti na području Općine Bednja [PDF 407.49 kB]
- 20.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Zagorska ulica na nerazvrstanoj cesti na području Općine Stubičke Toplice [PDF 416.07 kB]
- 20.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Gornja Čemernica na lokalnoj cesti LC33083, Sisačko-moslavačka županija [PDF 406.96 kB]
- 20.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Jazvine na nerazvrstanoj cesti na području Općine Radoboj [PDF 411.79 kB]
- 09.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Prodin Dol na nerazvrstanoj cesti na području Grada Jastrebarskog [PDF 418.27 kB]
- 09.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Vrh Vinagorski na nerazvrstanoj cesti na području Grada Pregrade [PDF 420.65 kB]
- 09.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Malunje na nerazvrstanoj cesti na području Grada Jastrebarskog [PDF 415.68 kB]
- 09.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Našice na županijskoj cesti ŽC4168, Osječko-baranjska županija [PDF 409.85 kB]
- 06.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Škare - Fabijanci na nerazvrstanoj cesti na području Općine Pisarovina [PDF 410.35 kB]
- 06.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Jurjevčani na nerazvrstanoj cesti na području Grada Jastrebarskog [PDF 406.82 kB]
- 06.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Prhoć na nerazvrstanoj cesti na području Grada Jastrebarskog [PDF 405.08 kB]
- 05.11.2015. - Sanacija klizišta Žudetići na županijskoj cesti ŽC 5209 na području Općine Vižinada [PDF 411.08 kB]
- 05.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Harmica na nerazvrstanoj cesti na području Općine Brdovec [PDF 407.25 kB]
- 05.11.2015. - Sanacijski program sanacije klizišta Duzluk 1A na županijskoj cesti ŽC 4030 na području Grada Orahovice [PDF 417.57 kB]
- 28.10.2015. - Sanacija klizišta uz nerazvrstanu cestu u naselju Dobri Zdenci, Općina Gornja Stubica [PDF 1.46 MB]
- 11.02.2015. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Kman-jug, Split [PDF 1.59 MB]
- 09.10.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Osijek-Čepinska [PDF 836.45 kB]
- 24.06.2014. - Sanacija lokacije bivše tvornice Jugovinil u Kaštelima [PDF 138.41 kB]
- 17.06.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Petrinja-Sisačka [PDF 92.17 kB]
- 17.06.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Osijek-Petefijeva [PDF 294.06 kB]
- 17.06.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Zagreb-Harambašićeva [PDF 294.35 kB]
- 17.06.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Osijek-Lošinjska [PDF 294.27 kB]
- 04.04.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Varaždin-Krležina [PDF 303.44 kB]
- 21.02.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Voćin [PDF 296.59 kB]
- 18.02.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Omiš [PDF 288.78 kB]
- 18.02.2014. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Zagreb Jagićeva [PDF 301.84 kB]
- 13.12.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Zagreb-Utrine [PDF 366.2 kB]
- 17.10.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Nova Gradiška-Relkovićeva ulica [PDF 413.54 kB]
- 17.10.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Jastrebarsko [PDF 406.62 kB]
- 30.09.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Ivanić-Grad [PDF 398.63 kB]
- 27.09.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Virovitica-Radićeva [PDF 402.71 kB]
- 09.05.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Delnice [PDF 100.97 kB]
- 13.03.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Otočac [PDF 294.16 kB]
- 13.03.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Korenica [PDF 287.09 kB]
- 13.03.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Dubrovnik-Grad [PDF 293.06 kB]
- 19.02.2013. - INA Industrije nafte d.d. - Benzinska postaja Knin-Grad [PDF 378.46 kB]
- 04.01.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Brodski Stupnik [PDF 402.46 kB]
- 04.01.2013. - INA Industrija nafte d.d. - Benzinska postaja Križ [PDF 395.65 kB]